Life in PE - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Bas Winkel - WaarBenJij.nu Life in PE - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Bas Winkel - WaarBenJij.nu

Life in PE

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

24 April 2007 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hallo luitjes in de lage landen,

weer 2 weekjes geen bericht van mij, dus ik denk ik tik maar weer'ns wat. Geen grote ondernemingen dit keer, de eerstvolgende (en laatste) grote trip zal pas aan het einde van ons verblijf zijn (zo halverwege/eind juni). Dan zijn we van plan wat landen boven Zuid Afrika te bezoeken.

Maar de komende anderhalve maand zal voor mij gewoon PE zijn. Er moet voor de uni nu ook hard gewerkt worden, een aantal toetsen staan me te wachten (+ examens begin juni) en ook de scriptie moet afgerond worden.

Om dit berichtje nog wat spanning en interessants te geven zal ik nog wat van onze lokale 'avonturen' met jullie delen.

Haaitje
Wij merken de laatste tijd dat wij als surfers niet de enige zijn die gebruik maken van de zee (en nee, dan bedoel ik niet zwemmers, bodyboarders, etc). Er staan ook vaak vissers aan de kant. Deze hebben hun lijnen dan uitliggen in het water welke heel praktisch horizontaal tientallen meters in het water liggen. Geregeld zit je dan ook met je surfboard en leash (voor de leken: het 'touw' waarmee je aan je surfboard vast zit) met die visserslijnen in de knoop.
Maar deze vissers vangen ook geregeld iets en laat het dan net een haai zijn die we de kust op getrokken zagen worden. Geen grote maar toch zo'n 50-70 cm. Leuk detail dat deze dan ook voor onze neus van ingewanden en kop ontdaan werd.

Inktvisje
Deze haaitjes zijn voor surfers niet het enige verschijnsel in de Indische zee heb ik zelf maar al te goed mogen ondervinden. Vlak voordat we een keer het water ingingen kroop er een inktvis (met tentakels van zo'n 30-40 cm) op het strand de verkeerde kant op, niet richting het water dus. Ik, als barmhartige samaritaan :P, dacht dit beestje even te helpen. Dus: plank ervoor en ik liet hem erop kruipen. Ik til hem op en wil hem in zee loslaten.
Maar dat beest had andere plannen, hij dacht dat mijn surfboard een mooie rots was, veranderde plots van kleur (niet echt slim om als camouflagekleur bruin te gebruiken als je op een witte surfplank ligt) en zoog zich vast aan mijn surfplank...
Jan wenste mij veel geluk met mijn nieuwe vriend(in) en liep de zee in... sta je daar...
Maar gelukkig na hem een paar minuten boven het water te houden liet hij weer los en kon ik toch nog surfen deze dag. Eind goed, al goed.

Dolfijntjes
Jaja, het kan niet op, zo zie je de eerste drie maanden in PE zo goed als geen dolfijnen, en het volgende moment zitten er 20-30 tussen de surfers!!! Voor mij was dit enigszins wel een baalmoment aangezien ik het surfen net had opgegeven, ik had nog geen wetsuit (inmiddels wel) en het water wordt nu toch aardig koud. Maar ik had wel een schitterend uitzicht op het tafereel. Dolfijnen die met de golfen mee sprongen op enkele meters van de surfers, echt ongelofelijk.

Tsitsikamma
Ook hebben we nog, toen Chung (vriend van Jan) er nog was, een tripje Tsitsikamma gedaan. Hier kon je met een stuk of 8 tokkelbanen (zo heten die dingen toch?) van de ene naar de andere kant van een kloof. Klinkt voor jullie niet zo bijzonder waarschijnlijk, maar dat moet je gewoon meegemaakt hebben. Ook nog heel gezellig met Jeroen & Chung een triootje getokkeld, heel cozy.

"Big Momma's House"
Toch nog maar wat over de uni ook. We hadden namelijk twee weken geleden onze eerste les voor HIV & Aids, Ethics & Values. Op het eerste gezicht leek ons dit wel heel interessant maar toen we het lokaal binnenliepen schrokken we toch wel een klein beetje. Want dan loop je als drie blanke Nederlanders binnen en zie je dat je klasgenoten een stuk of 30-40 big momma's zijn (Jan, Jolanda & Deborah zullen wel heel goed weten wat ik bedoel, ze zagen er net zo uit als die leraressen op de school die wij met onze vakantie bezocht hadden).
We zagen het nog een tijdje aan maar dit bleek toch echt niks voor ons te zijn.
We hebben nu inmiddels dan ook een vervanger gevonden. Een vak over de Zuid Afrikaanse politiek en het beleid. En geen big momma's hier, het merendeel van de studenten zijn hier juist internationaal.

Weg Toyota, welkom Mr. Brown
We zijn nu trouwens ook al aan onze 3e auto hier in Z-A. Hadden we eerst onze stoere VW Chico ingeruild voor de comfortabelere Toyota Corolla, nu we voorlopig geen verre reizen meer doen kunnen we weer terug naar een wat goedkopere auto. Mede omdat de rekening toch wel redelijk snel slinkt.
Maar ik wil jullie hierbij dus kennis laten maken met Mr. Brown... het is misschien koekblik maar hij heeft wel weer meer de uitstraling die wij zoeken. Een iets oudere versie van de Chico die we in het begin hadden. (ik zal asap proberen wat fotootjes van hem op m'n foto-siteje te zetten)

hmz... erg veel meer schiet er mij niet te binnen... ik hoop dat jullie weer even voldaan zijn.

grtn vanuit het binnenkort (komend weekend) 15 graden warme PE... damn... ik zou bijna jaloers worden ;)


Ps. Niet te vergeten, de foto-sites:
http://picasaweb.google.nl/bwinkel
http://picasaweb.google.nl/jeroen188

  • 24 April 2007 - 11:57

    Deborah:

    goh, en dan zit ik hier lekker in het zonnetje van rond de 25 graden ^^. Maar.. veel tijd om ervan te genieten is er niet; bachelorthesis.. :S
    Gaan jullie daar ook nog gezellig meedoen met Koninginnedag trouwens? Khoop dat je je oranje-zooi mee hebt genomen

    *knuff*

  • 24 April 2007 - 13:28

    Jan:

    Yo Bassie, moet je toch aan het werk he.
    Wel zo lekker met die maar 15graadjes. Jolanda en ik gaan lekker genieten op Sicilië v/a vlg week op de guzzi. We hopen daar in een of andere zaak jouw belevenissen te kunnen blijven volgen.
    Avonturen met haaien, inktvissen enz, laat staan 215 m bungeejumpen, zullen we misschien niet (allemaal) meemaken. Een weblog doen wij dan ook maar niet. Maar we houden contact he.

    groet en heel veel succes met de studie. We bellen je dit weekend.

  • 25 April 2007 - 11:35

    Oma En OpaW:

    Bas we hebben weer genoten van je bericht en je foto,s
    Het is hier op dit moment 30 gr
    We pakken de fiets en gaan er lekker opuit.Groetjes opa en oma.

  • 26 April 2007 - 07:54

    Jolanda:

    Leuk al die diertjes die je tegenkomt in het water :S Durf je nog wel te zwemmen?
    Haaien kunnen bijten hoor!
    Leuke foto's trouwens ....Ja Bas in aktie :)
    Gaan jullie nog rommelmarkt houden op koninginnendag en daarna naar de Kermis? Waarschijnlijk niet .....maarlekker hard studeren!
    Mooie auto hoor wel erg bruin. :)

    Groetjes Jolanda XXX

  • 01 Mei 2007 - 21:42

    Ro:

    Jo Port Elizabas!!

    Was een mooi feestje hier...in tropische omstandigheden. Gister hier op dorp geweest, weer mooie dingen meegemaakt ;)!

    Geniet er nog maar van, en we houden contact!

    Latersss

  • 03 Mei 2007 - 19:05

    Willem:

    Hee bassie!

    Alles lekker daar in zuid afrika?

    Wanneer kom je terug? Ik ga nl. einde dit jaar ook naar zuid afrika :D

    Wellicht kunnen we afspreken als je daar dan nog bent!

    Veel geluk!

    GreetZ

    Witte

  • 21 Mei 2007 - 12:18

    Jan En Jolanda:

    Hee Bassie, hierbij onze groetjes uit Sicilië. Vandaag nemen we de boot van 22.00u in Palermo weer terug naar Genua en daarna reizen we in een dag of 3 weer verder en zijn we uiterlijk de 25e thuis. Op tijd voor Deborah's feestje. Als het weer mooi is nemen we een paar leuke pasjes in Zwitserland. Gisteren hebben we overnacht in Taormina en zijn we de Etna op geweest. De rit daarheen en weer verder was echt prachtig, langs vele spaarheldbochten en door mooie oude bergdorpjes met hele smalle en steile straatjes voorzien van supergladde kinderkopjes. Jolanda genoot!!! :(
    Alleen een fiat 500 of een Guzzi passen daar doorheen :)
    En de Vulkaan met sneeuw bovenop was prachtig te zien. Nog een krappe 2 maandjes en we zien mekaar!!
    Arrivederci :)
    Jan en Jolanda.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Een half jaar (o.a.) studeren aan de Nelson Mandela Metropolitan University in Port Elizabeth (Zuid Afrika) samen met: Jan --> breunesse.waarbenjij.nu & Jeroen --> jerom.waarbenjij.nu andere links: www.patrickinzweden.nl

Actief sinds 15 Nov. 2006
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 20904

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2014 - 23 April 2015

Half jaar reizen door Zuid-Oost Azie

16 Januari 2007 - 17 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: