216 meter is niks ;) - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Bas Winkel - WaarBenJij.nu 216 meter is niks ;) - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Bas Winkel - WaarBenJij.nu

216 meter is niks ;)

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

12 Maart 2007 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Afgelopen week een trip naar Capetown gedaan dus we hebben weer wat schrijfstof. Maandag was de dag van vertrek, en wat voor een, op de snelweg was het af en toe 30 km per uur rijden vanwege de regen die we op ons dak kregen. Nee, het is niet alleen zonnig en 30 graden hier hoor, ‘tis ook wel een beetje afzien hoor ;)
Onze stoere surf-wagen (VW City Chico) had de ochtend ervoor plaatsgemaakt voor een behoorlijk minder stoere Toyota Corolla, maar die heeft dan wel weer airco, stuurbekrachtiging (welke wel een flinke ‘pieperd’ is) en een iets grotere achterbak.
Helaas door de vele regen hebben we niet zo enorm kunnen genieten van de uitzichten over de Gardenroute maar na de eerste overnachting in Knysna werd het al snel beter.
Onze volgende stop was Gansbaai. Hier hebben Jan, Jeroen en Bazza (Jan’s broer die hier voor 3 weken op vakantie is) een cagedive gedaan. Snorkelen in een kooi met haaien eromheen dus. Ik probeer het maar zo saai mogelijk te laten klinken omdat ik dit aan mij voorbij heb laten gaan. Voornamelijk om financiële redenen, want een goedkoop weekje is het niet bepaald geworden en er stond ook nog een andere activiteit in de planning die ik in ieder geval wilde doen, maar daar later meer over.

Kaapstad was de volgende stop. We vonden hier al snel in Long Street, DE uitgaansstraat van Kaapstad, een hele mooie backpacker. We hadden een balkon aan onze kamer en konden hier ‘s avonds na het uitgaan en ‘s middags als we wakker werden :D heerlijk chillen. Het slapen ging wel ietsje lastiger aangezien sommige idioten nog door gingen met feesten als wij er even geen zin meer in hadden.

Na de eerste nacht in Kaapstad besloten we de tafelberg te beklimmen. Een berg die we al lang voordat we in kaapstad waren konden zien en waar wolken op een heel bijzondere manier overheen gingen ( ze leken als een waterval naar beneden te vallen). Op de dag dat we hem beklommen was het echter onbewolkt weer en konden we na onze klimtocht genieten van een schitterend uitzicht. Ook de terugweg werd natuurlijk te voet afgelegd en op enkele blaren en een enkele valpartij van Jan na hebben we het zonder narigheden doorstaan, hoewel de benen nog wel een tijdje naklaagden.

De volgende dag werd een rondtocht over het schiereiland. De uizichten waren schitterend onderweg maar er waren ook nog wat dierlijke verrassingen. Zo werden we onderweg afgeleid door een groep bavianen die de weg overstak. En na wat gefrommel met een papiertje had een groot mannetje al snel z’n arm door de raamkier heen.
Naast deze bavianen deden we ook een pinguïnkolonie aan die op het schiereiland leefde en dit was ook wel heel iets aparts. Je kon hier gewoon tussen de pinguïns lopen, dat betekend dus overal om je heen pinguïns die je gewoon je gang laten gaan. Alleen dichter dan 20 cm was niet zo’n goed plan aangezien er dan wel aardig naar je gesnapt werd. Vooral dvor degene die op eieren zaten moest je uitkijken en al helemaal voor degene die zich precies in een looppad genesteld hadden. Het zijn niet de slimste beesten.
Ook erg grappig was het wanneer je in het pad van een pinguïn stond. Die beesten hebben blijkbaar een vaste weg die ze nemen want ze bleven gewoon op een meter afstand van je stilstaan en pas als je opzij ging liepen ze enkele centimeters langs je heen zonder verder aandacht aan je te besteden.
Op het puntje van het schiereiland moesten natuurlijk ook de verplichte ‘Cape Of Good Hope’ foto’s gemaakt worden welke niet altijd even serieus waren zoals jullie op de foto’s kunnen zien (de link komt later). Sterker nog, we hebben er ook nog een met een groot zwart gat (aka Jeroen’s …) welke ‘helaas’ onder de censuur valt (hij zou inmiddels ook wel gedelete kunnen zijn).
In Kaapstad zijn we ook meerdere malen bij de haven geweest en hier was ook een heel mooi tafereel te zien. Overdag zagen we er al eerder zeeleeuwen zwemmen maar ’s avonds lagen er een stuk of twintig te rusten op een pier. Deze konden we gewoon oplopen en tot zo’n 1-2 meter benaderen. Iets dichterbij leidde tot een flink gebrul, vooral bij de grote mannetjes wilde we niet te dichtbij komen. Helaas hadden we natuurlijk net geen camera bij ons…

Na twee nachten aan Long street moesten we helaas uitwijken (in het weekend zitten alle backpackers blijkbaar dus ineens vol) naar een iets minder mooie accommodatie: de Formule1. Het geplande Robbeneiland zat er helaas ook niet in, doordat alles volgeboekt was, dat had waarschijnlijk te maken met een of andere fietswedstrijd die natuurlijk precies plaatsvond toen wij daar waren.

Maar de dag erna besloten we maar aan de terugweg te beginnen. En onderweg kwamen we weer in Tsitsikamma waar Jan, Jeroen en ik al eens eerder een bergje beklommen hadden. Alleen nu hadden we iets anders in de planning. En wel niks minder dan de hoogste bungee jump in de wereld!!! Afspringen van een 216 meter hoge brug!!! Ja, als je iets voor de eerste keer doet moet je het gelijk ook goed doen niet? Maar dat was echt een superervaring, de beslissing om de sprong te doen had ik al weken eerder genomen en ik was geen moment zenuwachtig… maar op het moment dat je naar het midden van de brug loopt (je loopt dan op een rooster waar je heel leuk naar beneden kan kijken) begint het toch wel wat apart te voelen. En helemaal als je naar dat randje van de brug loopt en er nog eens gezegd wordt: ‘nog ietsje verder, nog ietsje verder…’ weet je even helemaal niet meer wat te denken. En dan die sprong, heel raar… maar als het me niks extra gekost had had ik het zo weer gedaan. Super!

Maar nu begint het ‘normale’ leventje dus weer. Gisteren weer ouderwets zitten braaien en morgen maar weer contact opnemen met Ayanda (onze zwarte groepsgenoot) om weer een assignment in elkaar te flansen.

Hier houd ik het bij…

Grtn vanuit op het moment bewolkt PE

Bas

ps. http://picasaweb.google.nl/jeroen188 voor de foto’s!

ps. Nog maar even contactgegevens… mocht iemand ze nodig hebben…
17 cardiff
Summerstrand 6031
Port Elizabeth
South Africa

M’n ‘06’: +27793975527

  • 12 Maart 2007 - 17:16

    Michelle:

    Goed bezig daar Basje! Echt super, geniet er maar flink van...voor je het weet ben je weer in NL ;) Leuke foto's trouwens!

  • 12 Maart 2007 - 18:45

    Jan:

    whoooooo Bassie, wat wil ik dat ook allemaal graag doen en zien! :-)

  • 12 Maart 2007 - 18:56

    Deborah (en Daniel):

    Hey bassie! Het klinkt echt helemaal geweldig zeg. Niet echt een studietrip meer he ;-), meer een heerlijk lange vakantie.. Maar, vandaag is het in Nl ook wel goed uit te houden: echt prachtig mooi weer. Morgen ga ik met Daniel rondrijden en dan even naar oude plaatjes en naar Gouda ofzo. Even de tourist uithangen in eigen land ^^. Ik spreek je gauw weer! kus deb & greetings from daniel (ofterwijl: hälsningar in het zweeds ;))

  • 12 Maart 2007 - 20:18

    Koen:

    Basje,

    Klinkt vet allemaal daar:), wij winnen tegenwoordig weer met hockey nu je wegbent:p. Maar viel SpaB nog daar:D

  • 12 Maart 2007 - 22:29

    Opa En Oma:

    23.3o even een kort berichtje op jou lange verhaal bas
    wat je allemaal beleeft vindt ik geweldig .veel plaatsen die je beschrijft zijn ons ook bekent . die hoge sprong ,gelukkig hebben we dat niet geweten
    nog steets een vacantie gevoel?
    dag bas we kijken weer ui t naar je volgend verhaal
    groeten opa en oma

  • 13 Maart 2007 - 16:15

    Wim:

    Hey Bas

    Lekker genieten he, er zijn momenten dat ik best jaloers op je ben, zo'n sprong zou ik ook nog wel willen meemaken, maar dat gaat hier niet zo goed.
    Leuk om zo op de hoogte gehouden te worden.
    Groetjes van ons allemaal.

  • 13 Maart 2007 - 18:17

    Oma Ali En Opa Jan:

    Even een woordje van ons. Zo te lezen gaat alles prima met jou.
    Het bungee jumpen is ook goed gegaan zoals we gelezen hebben.
    Hier gaat ook alles prima.Het weer wordt iets beter,dus opa is volop bezig in de tuin. Vandaag ga ik even naar je ouders en dan kan dit berichtje weer verstuurd worden Lekker makkelijk hoor!:)
    Heb je onze kaart nog ontvangen? Verders weinig nieuws hier Groetjes voor jullie allen van Opa jan en Oma ali:)


  • 14 Maart 2007 - 10:51

    Niels:

    Hey Bas! Goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt daar! Ik heb net gister gehoord dat ik tot je opvolgers behoor!! Duss blijf mooie verhalen schrijven, zodat mijn voorpret des te beter is! ;-)

  • 15 Maart 2007 - 12:51

    Jolanda:

    Het is wat die studie van jou :)! En uiteraard véél leren, dat zie je op de foto's ahum.....
    Wat lief al die troeteldieren die je op de foto’s ziet, vooral de haai, pinguïns en bavianen.
    Deze hebben wij op vakantie waren niet gezien bof jij even.
    Wat! een jump en zo diep :S, ik doe je het niet na. Maar je doet soms wel vaker rare dingen.
    Doe het rustig aan met je studie anders raak je overwerkt.
    Groetjes Jolanda

  • 19 Maart 2007 - 08:35

    Rutger:

    Bassie!!

    Ik ziet dat u het erg naar de zin heeft....

    We zijn vorige week weer begonnen met de competitie..hier de uitslagen: Saxenburg - Mijdrecht 1-2 / Mijdrecht - Alkemade 1-2

    Je ouders waren gisteren ook nog komen kijken, erg leuk dat ze er waren!

    Geniet er nog maar van de komende weken...want het is zo weer voorbij.

    Rutger

  • 19 Maart 2007 - 19:09

    Oma Ali En Opa Jan :

    Ha die Bas daar zijn we weer even Nou het ontbijt voor je ouders is prima geslaagd Deborah was al om half zes bij ons om het klaar te maken Ze hadden er niets van gemerkt dus was het echt een verrassing Als je weer thuis bent mag jij het een keer doen hoor ! Ook zo vroeg op Verder is hier alles goed Groetjes voor jullie allemaal Van opa jan en oma ali x

  • 20 Maart 2007 - 11:21

    Lara:

    brrrrrr....had cagediving ook aan me voorbij laten gaan geloof ik. Heb ooit in Belize met haaien gezwommen in t wild (nee, NIET de great white haha) maar dat was toch behoorlijk traumatisch!! Laat ik t zo zeggen...ik ga niet meer met een gerust hart het water in.

    Gaaf die bungeejump (nog zoiets dat ik echt niet durf haha)

    Nog bedankt voor je kaart. Superleuk om een 'normale' kaart te krijgen! Klinkt wederom als een onvergetelijke tijd (en zo hoort het ook...is mijn lijfspreuk slash standaard slogan)!

    doei!
    Lara
    (plus de steeds groter wordende kleintjes)

  • 20 Maart 2007 - 16:45

    Lara:

    brrrrrr....had cagediving ook aan me voorbij laten gaan geloof ik. Heb ooit in Belize met haaien gezwommen in t wild (nee, NIET de great white haha) maar dat was toch behoorlijk traumatisch!! Laat ik t zo zeggen...ik ga niet meer met een gerust hart het water in.

    Gaaf die bungeejump (nog zoiets dat ik echt niet durf haha)

    Nog bedankt voor je kaart. Superleuk om een 'normale' kaart te krijgen! Klinkt wederom als een onvergetelijke tijd (en zo hoort het ook...is mijn lijfspreuk slash standaard slogan)!

    doei!
    Lara
    (plus de steeds groter wordende kleintjes)

  • 06 April 2007 - 22:24

    Suus:

    Bassie, Waar blijven je nieuwe verhalen???? Ik wacht in spanning af ;)
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Een half jaar (o.a.) studeren aan de Nelson Mandela Metropolitan University in Port Elizabeth (Zuid Afrika) samen met: Jan --> breunesse.waarbenjij.nu & Jeroen --> jerom.waarbenjij.nu andere links: www.patrickinzweden.nl

Actief sinds 15 Nov. 2006
Verslag gelezen: 71
Totaal aantal bezoekers 20914

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2014 - 23 April 2015

Half jaar reizen door Zuid-Oost Azie

16 Januari 2007 - 17 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: