Een Duitse invasie - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bas Winkel - WaarBenJij.nu Een Duitse invasie - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bas Winkel - WaarBenJij.nu

Een Duitse invasie

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

17 Februari 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Zei ik in het vorige bericht nog dat het al aardig normaal begon te worden, nu is dat ineens toch wel aardig veranderd… door een Duitser!!! Maar daar later meer over…

Ook om andere redenen hebben er weer een paar apartere daagjes opzitten. We hadden besloten woensdag naar het Lion Park in Sea View te gaan. Daar aangekomen viel het in eerste instantie wel tegen omdat het echt meer als een dierentuin was met leeuwen achter hekken en een groot deel was ook nog eens afgesloten. We konden ook met onze auto een rondje rijden in een gebied van ongeveer een hectare waar een stuk of 8 leeuwen in verbleven. Daar reed je dus wel op enkele centimeters van de leeuwen die rustig lagen te zonnen, dat was toch wel indrukwekkend hoewel het natuurlijk altijd een dierentuin blijft. We dachten (vreesden) dat dat dan zo’n beetje het hele park geweest zou zijn maar er bleek nog een ander gedeelte te zijn met meerdere soorten (kleinere) dieren. Stokstaartjes… een soort grote hagedissen… een krokodil… maar het leukste waren de jonge leeuwen/welpen. Een paar van 2 maanden en ook een aantal van 5 en 7 maanden. En wat bleek… je mocht (tegen betaling uiteraard) ook de hokken in! En dit terwijl Jan al een tijd de wens had om eens een leeuw aan zijn staart te trekken (daarmee zou hij bewijzen dat hij een man was – voor zover dat voor Jan mogelijk is natuurlijk)… dus wij samen met de verzorger de kooi in waar 3 jonge leeuwen lagen (we zagen ze eerder al in de boom hangen ook), Troy (een wit mannetje), Toran (een mannetje) en Aggie (een vrouwtje). Ze waren broertjes en zus en die dag precies 7 maanden oud. Het was alleen midden op de dag wat betekende dat ze niet bepaald actief waren… sterker nog… ze lagen eigenlijk zo’n beetje de hele tijd. Maar dat gaf ons wel de mogelijkheid dichtbij te komen en ze aan te raken. En toen kwam dus Jan z’n wens aan bod en tot onze verbazing zei de verzorger meteen dat dat mogelijk was. Dus eerst Jan en Jeroen op de foto terwijl ze zijn staart vasthouden waarna ik aan de beurt was. De verzorger vertelde echter dat ik ook echt mocht trekken… ik leefde me dus goed uit maar helaas… Troy bleef gewoon rustig liggen. Het enige waar we eigenlijk op moesten letten was dat we ze niet onverwacht aanraakten of aaiden over hun kop of bij hun oren, dan zouden ze aan kunnen vallen.
Hoewel het een dierentuin was hebben we ons dus nog prima vermaakt daar en gelukkig werkt het weer inmiddels ook al weer meer mee. Het is weer zonnig en tussen de 25-30 graden.

En toen we bij het appartement kwamen liepen we tegen een behoorlijke verrassing op. We hebben er een bewoner bij! Het is dus een Duitser geworden tegen onze verwachtingen in (we kregen al weken te horen dat er een nl’er onderweg zou zijn). Het leuke is ook nog eens dat hij niet al te goed Engels spreekt, hij heeft altijd zijn woordenboek bij zich (inmiddels omgedoopt in ‘holy bible’) en maakt hier gretig gebruik van. Er ontstaan vaak ook wel melige momenten wanneer we meer dan 5 minuten bezig zijn met het uitleggen van een woord. Zo waren we donderdag ook een hele tijd bezig met alleen al uit te leggen wat een ‘snail’ was. Ik wist eigenlijk niet dat er 24-jarige Duitsers bestonden die zo slecht Engels konden, maar zijn Engels is eigenlijk ook de hoofdreden dat hij een half jaar hier zit. En voor ons is het op zich ook niet slecht, dit zorgt er wel voor dat we flink wat meer Engels moeten spreken… en we hebben er nu ook een extra kok bij. Maar zoals ik al zei… het ‘normale’ is er wel een beetje vanaf weer nu.
We hebben de eerste dag voor onze Duitser gelijk een Zuid Afrikaanse gemaakt door eindelijk weer eens een braai te doen. Dit keer hadden we perfect weer en we gaan vanaf nu een stuk vaker braaien.

Owja, ik zei trouwens al dat ik het internet niet donderdag verwachte… en inderdaad: het werd vrijdag. Maar ik kan jullie inmiddels melden dat we dus een stabiele verbinding hebben, een behoorlijk trage… maar voor Zuid Afrikaanse standaarden een redelijke verbinding. Het huis ligt daardoor nu alleen wel vol met datakabels, die vanaf de huiskamer naar de vier slaapkamers lopen maar internet gaat voor (bijna) alles!

Vandaag zijn we ook met onze Advanced Open Water begonnen. Een cursus dus voor gevorderde duikers. Het stelt eigenlijk niet enorm veel voor omdat het voornamelijk plezierduiken zijn maar af en toe kan het ook wel lastig zijn merkten we vanmorgen. We moesten namelijk een navigatie-duik doen. Dat betekend dus in water met zo’n 1 meter zicht vanaf een boei naar beneden gaan en van daaruit (met en zonder) kompas proberen zo dicht mogelijk bij een bepaalde boei te komen. En dit kan behoorlijk moeilijk zijn kan ik wel zeggen, voornamelijk met de behoorlijke stroming die er was. De een had wat meer pogingen dan de ander nodig (for the record: ik haalde alledrie de onderdelen in 1x) maar we hebben hem alledrie gehaald!
Daarna een ‘drift-dive’ gedaan. Eigenlijk een gewone duik op 13 meter diepte, het zicht viel mij alleen wel wat tegen en niet echt enorm veel speciale dieren gezien. Alleen wel een zandhaai gezien. Wat trouwens wel enorm toevallig was was dat mijn buddie (voor de leken: je duikt altijd in groepjes van 2), een Zuid Afrikaanse meid uit Johannesburg, eind 2006 voor 5 weken verzorger geweest is in het leeuwenpark waar we het afgelopen weekend had. Sterker nog, ze was ook verzorger van de drie leeuwen die wij aan de staart mochten trekken! Dat was wel een heel grappig moment toen we daar op de boot achter kwamen.

Gisteren hebben we trouwens al onze 2e braai gehouden en er kwamen gelijk 3 Duitsers langs (waar wij eerst ook al voor een braai langsgingen) waardoor wij als Nederlanders ineens in onze eigen crib in de minderheid waren. Maar de braai was zeer geslaagd en onze Duitse kamergenoot (Gregor) heeft er gelijk wat vrienden bij.
Ik zei trouwens eerst dat het Engels-gebrek van Gregor melige momenten tot stand bracht, nou die beginnen inmiddels ook wel aardig irritant te worden eigenlijk (vaak ook dezelfde dingen uitleggen en telkens zijn holy bible die tevoorschijn wordt gehaald), maargoed, daar wennen we wel aan denk ik. Je moet alleen wel behoorlijk geduldig zijn...

Ik hou het denk ik weer voor gezien, maar degene die mij in hun msn hebben zullen mij vanaf nu zeker vaker tegen gaan komen aangezien ik vanaf vandaag gewoon op mijn bedje met mijn laptop op de schoot het net op kan. Anyways… ik hou jullie op de hoogte!

Doeiiiiiii!

Ps. Voor foto’s, check: http://picasaweb.google.nl/jeroen188

  • 17 Februari 2007 - 22:08

    Jolanda:

    Jullie moeten die jongen niet te veel plagen hoor!
    Wat zijn de foto's geweldig met de leeuwen. Ik zie dat je al wat bruiner bent geworden, je ligt toch niet elke dag in de zon hoop ik, anders wordt je veel te bruin en dan herkennen we je niet als je thuis komt.
    Leuk dat duiken maar het lijkt mij wel lastig met een kopas enzo. Doe goed je best en uiteraard ook met je studie:)
    Groetjes Jolanda XXX



  • 18 Februari 2007 - 10:51

    Opa En Oma:

    Bas,je weet je verhaal wel mooi te brengen.
    We genieten van je belevenissen.
    groeten van opa en oma

  • 19 Februari 2007 - 10:19

    Opa Jan En Oma Ali:

    Hallo Bas
    Hier een klein lettertje van ons. Je laatste nieuws gelezen en zo te zien beleef je heel wat. Leeuwen aan hun staart trekken en duiken. Het kan niet op. Hier gaat alles gewoon zijn gangetje.
    Opa is nu naar de voetbal en ik puzzel en bel Nel van Gerrit als ik er niet uit kom.
    Het is hier de laatste 3 dagen goed weer. Dus Opa begint weer een beetje in de tuin te werken en kijkt uit naar zijn oogoperatie!!! Maar niet heus. Hij ziet er wel tegen op hoor. Ik denk dat het allemaal wel meevalt.
    Bedankt voor de kaart hij kwam 11 februari aan.
    Zo dat was het dan weer voor deze keer. Veel succes met je studie. Groeten aan je studievrienden en ook voor de nieuwe jongen die erbij gekomen is.
    En voor jou een dikke zoen van Opa Jan en Oma Ali

  • 22 Februari 2007 - 09:36

    Patrick:

    Bassie, leuk verhaal! En eidnelijk internet, wat een luxe! haha. Toch wel wat anders dan in NL he..

    PS: je kan ook Duits praten tegen die duitser :P tis maar een tipje. haha

  • 22 Februari 2007 - 17:22

    Rogier:

    Bas, kon je niet wat harder aan die staart trekken, dit was meer kietelen dan vasthouden, we willen actie zien, haha. Nee hoor, wat ik allemaal van je lees, vul je je tijd goed in met heel veel leuke dingen.

    Groeten,

  • 25 Februari 2007 - 13:07

    Opaenoma:

    bas ik het 2 maal geprobeerd een berichtje op een email adres te sturen maar dat mislukt stets. We kijken iedere dag naar jou pagina of er wat op staat
    groeten van opa en oma

  • 25 Februari 2007 - 14:28

    Melissa:

    Man, moet jij ooit naar de uni of niet????!!

  • 27 Februari 2007 - 19:51

    Gul:

    Vreten, zuipen en praten met duitsers... Blij dat je internet hebt... en van mij hoef je niet naar de "uni"... leuke verhalen zat zo ;)

    truste

  • 01 Maart 2007 - 11:17

    Nellie Bos:

    Hallo Bas en "kamergenoten".

    Theo en ik vinden het heel leuk om jouw verslagen te lezen. Als je zo doorgaat met het duiken, dan weet ik niet of je nog wel door moet gaan met je studie. Duikinstructeur lijkt me meer voor de hand liggen.
    En dan misschien nog wel een duitse duikinstructeur, daar je toch wel veel zult opsteken van je duitse kamergenoot en zijn vrienden.
    Geniet nog maar lekker door.


    Hartelijke groeten van de hele familie Bos.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Een half jaar (o.a.) studeren aan de Nelson Mandela Metropolitan University in Port Elizabeth (Zuid Afrika) samen met: Jan --> breunesse.waarbenjij.nu & Jeroen --> jerom.waarbenjij.nu andere links: www.patrickinzweden.nl

Actief sinds 15 Nov. 2006
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 20908

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2014 - 23 April 2015

Half jaar reizen door Zuid-Oost Azie

16 Januari 2007 - 17 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: