Een KNALLEND begin! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bas Winkel - WaarBenJij.nu Een KNALLEND begin! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bas Winkel - WaarBenJij.nu

Een KNALLEND begin!

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

25 Januari 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

(voor de wat kortere verslagen verwijs ik jullie naar jerom.waarbenjij.nu en breunesse.waarbenjij.nu, hoewel die Jan er inmiddels ook aardig wat van gemaakt heeft…)

Omdat we de vorige dagen of ’s avonds te druk of te moe waren hadden we nog niks van het nachtleven van PE meegekregen, nou, zaterdagnacht was dan dus de eerste keer en het is gelijk een mooie vuurdoop geweest.
Ik zal jullie zeggen dat het allemaal goed gekomen is, dan weten jullie dat alvast. Maar hier gaat het dus komen. Rond 12 uur vertrokken we richting de dichtstbijzijnde uitgaansgelegenheden aan de kust. Toen we naar binnen wilde werden we echter tegengehouden door de lokale uitsmijters want we moesten ID laten zien (je moest 18 zijn). Na wat onderhandelen konden we toch naar binnen… tenminste… van een van de twee uitsmijters bij de deur. De andere (dit zal voor veel vrienden van mij geen verrassing meer zijn) vond echter toch dat ik mijn ID moest laten zien en hield mij alsnog tegen. Ik kreeg het niet voor elkaar om hem over te halen.
In eerste instantie heb ik aan de deur zitten wachten, want ik had al te horen gekregen wie de manager was en wilde hem aanhalen. Dat duurde alleen behoorlijk lang, ik stond er toch al een kwartier en toen de uitsmijter die mij er niet doorliet even weg was besloot ik er tussendoor te glippen. In eerste instantie leek het geen probleem en stond ik tussen het, toch voornamelijk blanke, uitgaansvolk te dansen. Maar hier komt het… na zo’n 10 minuutjes voel ik ineens een vuist tegen mijn lip beuken. De uitsmijter die mij er niet doorliet had maar besloten vanaf mijn zijkant aan te komen en ongezien op mij in te slaan. Toen werd ik dus met bloedende lip naar de uitgang ‘begeleid’. Ik zag al in dat terug de club/kroeg in moeilijk zou worden dus wilde ik Jeroen & Jan bellen om de sleutel van het appartement te vragen. De batterij van mijn gsm was echter leeg dus de enige optie was teruggaan naar de uitsmijters om vanuit daar de aandacht van Jan & Jeroen te trekken. Dus ik kwam met ‘rustgebaar-makende’ handen (en ik zei dat ik alleen wilde praten) richting de uitsmijters. Degene die mij geslagen had kwam echter met een iets ander gebaar (gebalde vuist in de lucht) op mij af en ik besloot toch maar terug te gaan. Dat bleek echter te laat want toen ik mij van hem wegdraaide kreeg ik alsnog een vuist tegen de zijkant van mijn hoofd (hier had ik verder geen last van – geen wond of pijn).
Jan & Jeroen bereiken bleek dus niet meer mogelijk. Maar na bijgekomen te zijn van alles wat er zojuist gebeurd was zag ik de manager en sprak hem aan. Hij kon zich niet vinden in mijn argument dat slaan niet het eerste is wat iemand moet doen wanneer een ‘klant’ iets doet wat eigenlijk niet mag maar vond toch wel dat de tweede aanval verkeerd was.
Hij heeft waarschijnlijk met de uitsmijter gesproken want na een kwartiertje kwam hij vlak boven mij op de trap zitten (ik zat klaar om elk moment weg te kunnen rennen). Hij tikte me echter op de schouder en ging naast me zitten. Hij gaf toe toch wel fout te zitten en bood zijn excuses aan en vroeg hoe hij het goed kon maken. Ik vertelde hem dat het inderdaad niet kon en dat hij mij alsnog toe kon laten tot de club. Hoewel ik eigenlijk toch wel wat door had moeten gaan (met dat dit dus ECHT niet kan enzo – in NL zou ik hem zo aan kunnen klagen) was ik op dat moment blij zat dat hij me alsnog naar binnen liet gaan.

Daarbinnen hebben we het aardig naar ons zin gehad alleen op een gegeven moment was Jeroen verdwenen. Na tien minuten te hebben gezocht besloten Jan en ik om naar buiten te gaan of Jeroen daar was. Helaas geen Jeroen dus wij hoopten dat hij al richting het appartement was, voornamelijk omdat hij degene was met de sleutels. Toen we bij het appartement aankwamen bleek dit dus niet het geval. Na even gewacht te hebben kwam ik erachter dat het hek van de huisbaas open was en via dat hek konden we bij het appartement. Van het appartement hadden we alleen nog geen sleutels. Ik zag echter dat een van de raampjes niet op slot stond. Deze openden we en met een beetje hulp van Jan stond ik even later in het appartement. Vrij snel ging het alarm af maar dat was snel uit toen ik de code invoerde.

Van deze wilde nacht dus een aantal dingen geleerd:
- Neem altijd ID mee in Z-A
- Zuid Afrikaanse uitsmijters zijn ‘iets’ loshandiger dan de Nederlandse variant
- Als je meerdere sleutels van je appartement hebt, zorg dan dat ieder er een heeft en niet een persoon (als je nog nooit ingebroken hebt en wilt weten hoe dat is kan je dit advies negeren)

Jeroen kwam ‘ietsje’ later thuis, voor zijn verhaal moet je bij hem zijn. Ik zit hier nu met een beetje een dikke blauwe lip, maar zoals ik in het begin al zei: het is allemaal goed gekomen, het ging niet echt zoals verwacht… maar wel een ervaring rijker :P
Ik zal in ieder geval aardig wat te vertellen hebben met de introductieweek…



Zondag vrij weinig gedaan, alleen wat inkopen en heerlijk aan het strand gelegen…



Maandag dan dus de eerste dag van de intro. Allereerst moesten we ons ervoor ingeschreven en Jeroen, Jan & ik werden dus gelijk al in andere groepen geplaatst, dat maakte het eigenlijk wel wat leuker omdat je je dan toch sneller op anderen richt. Ook moesten we ons voor een excursie inschrijven, wij hebben gekozen om zaterdag een townshiptour en iets in een gamepark te gaan doen.
Het programma van maandag stelde eigenlijk weinig voor. Iets van 3 uur eerst zitten luisteren (en Jeroen heeft nog wat geslapen) naar een aantal toespraken. Daarna werden dus de groepen gesplitst en kregen we een tour door een aantal delen van het complex. We moeten zeggen dat we er eigenlijk niet heel erg veel aan gehad hebben, vaak kon je al niet eens verstaan wat ze zeiden. Het was wel leuk om wat te praten met de andere internationale studenten. Deze kwamen voornamelijk uit andere landen binnen Afrika, ik denk dat zo’n 15 procent blank geweest moet zijn.
Maargoed, eigenlijk waren we nog van plan naar een auto te gaan kijken deze dag maar omdat de introductie wat langer duurde dan we dachten ging dat weer niet lukken… morgen dan maar. Dat ‘morgen’ is hier inmiddels wel het meest gebruikte woord geworden volgens mij, dat zeggen we al de hele week over de auto.



Maar dinsdag hadden we dus met Rolf (onze huisbaas en de vader van Gunther) afgesproken om naar een fietszaak te gaan. Jeroen & ik besloten om weer een rondje te gaan lopen en begonnen de ochtend daar dus mee. Nu waren de omstandigheden behoorlijk anders dan de vorige keer, er stond totaal geen wind en zoals we later op het weerbericht zagen was het zo’n 30 graden. En zo voelde dat rondje rennen ook! We hadden maar de helft gerend van de vorige keer maar waren wel 2 keer zo kapot vergeleken met toen.
Maar zo rond 9 uur stond Rolf voor de deur om ons op te halen. Een uurtje later waren we 3 fietsen (mountainbikes rijker), tenminste, morgen konden we ze pas ophalen omdat ze nog gereed gemaakt moesten worden. Rolf was in de tussentijd met de auto naar de wasserette en kwam terug met het advies om nog bij een autoverhuurder langs te gaan. We waren inmiddels wel een beetje aan het twijfelen gebracht over een koopauto gezien eventuele hoge kosten bij motorproblemen o.i.d. We waren toen wel aardig overtuigd maar besloten nog even te wachten.
Die middag langs de kust gelopen, Jeroen & Jan hebben de deposit gemaakt voor hun Padi cursus (voor de leken: een duikcursus), die gaan ze doen vanaf volgende week maandag. Ik ga waarschijnlijk ook nog meedoen met de laatste duiken die zij voor hun Padi doen. Op de terugweg maakten we de beslissing toch voor de huurauto te gaan en belden we Rolf of hij ons er weer naartoe kon brengen. En een uurtje later zaten we dus in ‘onze’ Golf Citi Chico, een klein autootje die je hier in PE enorm veel ziet.



Woensdag gingen we naar de uni om ons officieel in te schrijven en inschrijfgeld te betalen. Dit duurde al met al toch nog wel tot 1 uur dus de fietsen halen zat er niet meer in. We wilden namelijk ook nog naar Jeffrey’s Bay en daar naar surfboards kijken (die kan je daar goedkoop krijgen). Het was toch nog wel een iets langer ritje dan verwacht, voornamelijk omdat we een beetje een omrit hadden gemaakt. Hierdoor hadden we weinig tijd om nog iets te doen in Jeffrey’s Bay, maar de shortboards hebben we wel! De terugweg was alleen wat enger met de drie boards op het dak waardoor we 80-100 reden en de terugweg dus nog langer duurde. We kwamen toen rond 6 uur aan in PE. Pas als je een auto hebt merk je echt hoe groot PE is en dat wij eigenlijk nog maar een enorm klein deel ervan gezien hebben. Maargoed, we hebben nog even geprobeerd te surfen, de golven waren echter niet fantastisch waardoor we nog niet veel indrukwekkends hebben kunnen doen. Morgen maar weer een poging.
In de avond maar weer richting de kroeg van zaterdag gegaan en dit keer gelukkig dus zonder problemen (het ID moest echter wel weer uit de portemonnee).



Vandaag, donderdag, de fietsen opgehaald. We zijn dus een stuk mobieler geworden de laatste dagen. Het zijn trouwens wel niet al te geweldige dingen, we moeten erg voorzichtig zijn met de versnellingen maarja, je kan weinig verwachten van zulke goedkope fietsjes.
We waren vandaag nog van plan te gaan surfen maar vanwege de harde wind zit dat er niet in.

Morgen hebben we weer iets van de introductiedag, dan gaan we naar Bayworld, waar een museum, een slangenpark en een ‘oceanarium’ zijn. De zaterdag staat gedeeltelijk ook in het teken van de introductie, eerst een welkom ceremonie en daarna gaan we onze excursie doen: een City/Township Tour en een bezoekje bij het Kragga Kamma Game Park.

Dit berichtje heeft weer even mogen duren, maar het internet blijft een probleem. Het moet nog steeds via het internetcafé en da’s helaas niet gratis, eind volgende week hopen we een goede verbinding bij het appartement te hebben.

Grtn!

Ps. Ik kan inmiddels melden dat mijn lip er alweer normaal uitziet, alleen op een klein plekje nog iets blauw.

PsII. Jeroen heeft net weer een aantal heerlijke broodjes in de oven verknald… helemaal zwart… *zucht*

PsIII: Het beveiligingsbedrijf was hier net, we zitten namelijk vanaf vanmorgen met een alarminstallatie die het niet doet. Conclusie van de monteur: Jeroen heeft de stekker eruit getrokken…

PsIV: check http://picasaweb.google.nl/jeroen188 voor enkele foto's (hopelijk gaat het allemaal lukken, het uploaden gaat namelijk errug traag!)

  • 25 Januari 2007 - 17:40

    Opa En Oma:

    bas graag je volgende brief wat langer
    jongen wat beleef jij veel
    als je het maar overleeft
    het is heel mooi zo jou te volgen in afrika je houd ons zo bezig met lezen hoor
    bas het ga je goed
    groetjes opa en oma

  • 25 Januari 2007 - 18:16

    Melis:

    Leukleuk Bassie!
    Ennnuh, die lip... Jongen toch, haha. Geen verrassing idd ;)
    Beterschap en surfze
    xx

  • 25 Januari 2007 - 18:48

    Nick:

    Ey bassie
    Klinkt top man
    wel weer echte actie voor jouw om meteen al in elkaar geslagen te worden:P
    latur

  • 25 Januari 2007 - 19:56

    Gerd:

    Bas... (meer lijkt me niet op z'n plaats!)

  • 26 Januari 2007 - 10:12

    Jolanda:

    Fijn dat je toch je ID-kaart extra hebt meegenomen komt toch wel goed van pas, yes!!!!!!!!!! Je bent toch zo'n klein kereltje...
    De volgende keer graag wat meer foto's van jou of mochten we dikke lip niet zien.
    Laat svp de slangen met rust!!!!!!
    Het is hier koud s'nachts vriest het een beetje maar dat is beter dan regen. Ik ben weer eens mijn wanten kwijt ik gebruik die van jou maar die heb je toch niet nodig.
    Heb jij wel een keer eten gekookt? Je hebt wel commentaar op hen dus laat jij je kookkunsten ook maar eens zien.
    Een heel leuk weekend toegewenst maar doe hetwat rustiger aan dat is beter voor jou en voor mij.
    Groetjes Jolanda xxx

  • 26 Januari 2007 - 11:22

    Jurgen:

    (sluit zich aan bij gerd)

  • 26 Januari 2007 - 12:17

    Deborah:

    Eindelijk eens een uitsmijter die mijn asociale broer op een juiste wijze behandelt :P. Tsjah, wat maken wij hier zoal mee.. Ten eerste is het echt rotweer, ten tweede zit ik maandag in de tentamenzaal en naja, veel spannends buiten het lezen van jou verhalen is er niet gebeurd. Of toch.. ik ben geaccepteerd in het guild bij wow.. wohoo *kuch*. Kstuur je binnenkort wel een mailtje!
    knuff van je zusje

  • 26 Januari 2007 - 16:52

    Vader Jeroen:

    Bas, bedankt voor je verslaggeving. Ik heb besloten een vaste lezer van je worden.
    Pas een beetje op Jeroen..

  • 26 Januari 2007 - 18:34

    Gul:

    Tis verdokkeme niet te geloven! Ik wilde me eigenlijk aansluiten bij jur en gerd, echter ik voel me geroepen er iets over te zeggen: veiligheid voor alles maatje! Je weet t, ID is in de veiligheid een gevoelig onderwerp, zeker in het buitenland. Volgende keer maar weer ID bij je hebben. (met die 3 borsthaartjes maak je natuurlijk geen indruk ;)... Misschien is dat beveiligingsbedrijf voor persoonlijke doeleinden toch niet zo'n slecht idee?

    truste


  • 27 Januari 2007 - 02:03

    Ro:

    Kom nou maar gewoon weer terug naar rendez vous, daar hebben ze namelijk geen uitsmijters

  • 27 Januari 2007 - 23:28

    Patrick:

    Yo Bassie,

    Het zal je weer eens niet overkomen. Qua IDmeenemen naar de kroeg is PE dus niet veel verschillend als NL ;)

    Zie dat je het erg naar je zin hebt! Ik hou je in de gaten!

    Greetings vanuit Zweden.
    Patrick

  • 28 Januari 2007 - 18:38

    Michelle:

    Jeeez Bas, jij maakt het wel weer mee hè! Typisch :P Maar heel leuk om al je verhalen te lezen! Veel plezier en buk als je iets in je ooghoek op je af ziet komen :D

  • 29 Januari 2007 - 16:40

    Koen:

    Basje:|, hoe kunnen ze nou denken dat jij nog geen 18 bent:|. Laat je in ieder geval niet te vaak meppen eh:p

  • 30 Januari 2007 - 21:14

    Rutger:

    Basje toch....

    Leuke verhalen allemaal. Ik hou je in de gaten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Een half jaar (o.a.) studeren aan de Nelson Mandela Metropolitan University in Port Elizabeth (Zuid Afrika) samen met: Jan --> breunesse.waarbenjij.nu & Jeroen --> jerom.waarbenjij.nu andere links: www.patrickinzweden.nl

Actief sinds 15 Nov. 2006
Verslag gelezen: 85
Totaal aantal bezoekers 20913

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2014 - 23 April 2015

Half jaar reizen door Zuid-Oost Azie

16 Januari 2007 - 17 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: