Eindelijk een berichtje van mij... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bas Winkel - WaarBenJij.nu Eindelijk een berichtje van mij... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bas Winkel - WaarBenJij.nu

Eindelijk een berichtje van mij...

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

19 Januari 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Zo… sorry voor het late bericht maar er was gewoon geen mogelijkheid het eerder te doen.
(latere edit: alvast sorry voor het lange bericht) :D

1e dag PE - 17-01-2007

Laat ik maar bij het begin beginnen. Gisteren, in het begin van de middag, een toch wel wat emotioneel afscheid genomen van de familie. Aan hen dus allemaal: maak je maar geen zorgen, we zitten hier goed en doen er alles aan dat zo te houden!
Maargoed, terug naar het verhaal, ietswat vertraagd vertrok het vliegtuig gisteren rond 5 voor 3 en even later stonden we alweer op Heathrow. Daar onze eerste tegenslag, op schiphol mochten we 2 stuks handbagage meenemen (laptoptas en rugzak) maar op Heathrow mocht dat er nog maar een zijn. Jeroen en ik moesten dus uitchecken en opnieuw inchecken en daarbij werd onze rugzak bij de koffers gegooid. Gelukkig hadden we tijd zat want ons volgende vliegtuig naar Johannesburg zou pas 5 voor 8 ‘s-avonds vertrekken. Op Heathrow dus wat gegeten/gedronken en door naar Johannesburg. In het vliegtuig natuurlijk weer amper slaap gehad maarja, vanavond daarom juist weer heel goed geslapen.
Aangekomen in Johannesburg weer een bagageprobleem, Jeroen z’n golftas lag dus nog in Londen! Ik kan jullie inmiddels echter vertellen dat deze als het goed is vandaag hier in Port Elizabeth (PE) aan ons adres gedropt word.
In Johannesburg hoefden we gelukkig niet heel lang te wachten en zaten we al snel in het vliegtuig naar PE. Daar aangekomen werden we opgehaald en naar de Accommodation Manager (Jordaan) gebracht, even voor de duidelijkheid, dat is de man die mij zo’n anderhalve maand geleden beloofd had snel met info over de accommodatie te komen en dat niet deed, en mij gisteren dus de ‘lastige persoon’ noemde die al die mailtjes stuurde.
Maar verder moet ik zeggen dat hij ons een prima service geleverd heeft gisteren. Hoewel de appartementen waar wij op hoopten allemaal vol zaten heeft hij ons langs 3 andere appartementen laten zien en daar is hij toch ook zo drie kwart van zijn middag mee bezig geweest.
Allereerst kregen we een flatappartement te zien, voordeel was dat het op zo’n 100-200 meter van het strand lag maar verder was het niet echt denderend. Het tweede dat hij liet zien zag er van binnen stukken beter uit, nadeel was echter dat het zo’n 2 km van het strand lag en we uitkeken op de ‘schitterende’ haven van PE. In eerste instantie waren dit de opties die hij ons gaf maar toen hij merkte dat we toch niet zo enorm enthousiast waren vertelde hij over een derde optie. Dit was eigenlijk een 4-persoons appartement en het was net nieuw. Wij zouden de eerste bewoners zijn. Ook lag het redelijk centraal, dichter bij de universiteit dan de andere twee opties en op zo’n 500 meter van strand en het gedeelte waar we inkopen kunnen doen. Nadeel was dus alleen dat het voor vier personen was en dus aanzienlijk duurder. We hebben daarom besloten om een vierde persoon toe te laten (welke Jordaan voor ons zou regelen) tot het appartement zodat we toch nog op een redelijk bedrag uitkwamen.
Ik zal proberen zo snel mogelijk wat foto’s online te zetten, dan kunnen jullie zien hoe mooi wij wonen! Enige nadeel is dat we vandaag al een Zuid Afrikaans probleem (vrezen te) hebben. We zitten namelijk zonder stroom, en niet wij alleen, maar heel (of een groot deel) van PE. Hopelijk gaat dit niet te vaak voorkomen.
Maargoed, dat was gistermiddag zo’n beetje, het grootste deel hebben we besteed aan huizen bezoeken. Toen we besloten hadden toch echt voor dat laatste appartement te gaan en een vierde persoon wilde toelaten kwam de huisbaas, Gunther, ons met zijn pick-up ophalen. De eerste dag dus ook gelijk op z’n Zuid-Afrikaans gereisd, in de achterbak van een pick-up.
Bij het appartement aangekomen kregen we een half uurtje de tijd om een beetje uit te pakken en te douchen. Daarna werden we weer door Gunther opgehaald die ons naar een super bracht om wat inkopen te doen en ons daarna dropte bij een soort centrum vlak langs de kust dat ons eigenlijk meer aan Disneyland liet denken dan aan Zuid Afrka. Daar hebben we wat gegeten en zijn daarna weer opgehaald door Gunther. Omdat we helemaal op waren van de vlucht en het huizenbezoeken besloten we terug te gaan naar ons appartement. En zoals ik al zei hebben we heerlijk geslapen vannacht.

Nu ik dit bericht schrijf heb ik trouwens nog geen internet, dat moet via de universiteit geregeld worden en we hopen dat dat niet te lang zal gaan duren. Gunther zal over een uur (het is nu iets voor 11-en) langskomen om nog wat kleine dingetjes aan het huis te doen. Vanmiddag zijn we van plan naar de universiteit te gaan om ons te melden en we hopen toch ook nog wel naar het strand te gaan.

Ik hoop dit bericht zometeen op de universiteit op mijn weblog te zetten, misschien voeg ik er dan nog wel wat aan toe…

… (hier ongeveer begint de 2e dag... ik bend de draad een btje kwijt :P )

… nou, het is nu kwart voor 7 en op de universiteit zijn we nog niet geweest, we hebben wel heerlijk op het strand in de zon gelegen, het was bloedheet en dat PE ‘the windy city’ wordt genoemd werd wel aardig duidelijk wat eigenlijk wel lekker verkoelend was, het enige nadeel was dat we soms een beetje gezandstraald werden. Golven waren er ook behoorlijk veel en surfen zien we dus wel zitten. Daarna hebben we nog wat inkopen gedaan en zijn achter het internet aan gegaan.
Maar wat we toen hoorden, het klinkt echt als een slechte grap… op de vu zijn we gewend dat het internet gratis is en onbeperkt, hier betaal je zo’n 70 euro en dan mag je 20mb per maand downloaden! Voor elke mb daarna kost 1 rand per extra MB (9-10 rand is een euro). Dat is wat de universiteit aanbied!!! Nou, daar motiveren ze de studenten mee hun wereld te verbreden zeg. Wat helemaal mooi was dat wij als internationale studenten extra mb’s mogen kopen maar dat Zuid Afrikaanse studenten dat NIET mogen, die zijn beperkt tot 20 mb per maand!
Er werd ons echter een alternatieve/extra service rondom de universiteit aangeboden (welke echter nog moet wachten tot februari!) wat ons p.p. 10 euro per maand kost waarbij we voor 1 gigabite mogen downloaden… dat is dan wel weer te overzien… maar vergeleken met Nederland is het dus ECHT SLECHT! Films downloaden zit er waarschijnlijk dus niet in dit half jaar…
Maargoed, genoeg gezeur daarover, we hebben nu nog even geen internet dus ga ik dit op de usb zetten en zometeen in het internetcafé op het weblog publiceren.

Nogmaals sorry voor het late bericht maar ‘tis even niet anders… en ook sorry voor het lange bericht, maar ik heb niet meer zo’n zin om het in te korten ;), ik zal het korter proberen te houden bij de volgende berichten… voor de foto’s moeten jullie even op jerom.waarbenjij.nu kijken, mijn net gekochte camera bleek al snel in het vliegtuig op te zijn en is nu net aan het opladen

Ik hoorde trouwens iets van Jan over storm in NL? Nou, suc7 daarmee dan! Nog even een mededeling: mijn simyo-abonnement bleek het niet te doen in het buitenland. Groeten uit zonnig & heet PE!

Bas

Ps: nog wat gegevens waar ik inmiddels over beschik:

Tel: 0793975527

Adres (van postcodes weet ik nog ff niks):
Cardiff 17
Summerstrand
Port Elizabeth

3e dag PE - 19-01-2007

Hmm… zoals jullie begrijpen is het weer niet gelukt. We kwamen net te laat aan bij het internetcafé en het was gesloten.
Dan maar weer wat over vandaag. Vanochtend 8 uur opgestaan (dat gaat een stuk makkelijker hier dan in NL ben ik inmiddels achter – waarschijnlijk geen verrassing: door de zon) en met Jeroen een stuk gaan hardlopen, onder andere naar de universiteitscampus geweest. Die is echt enorm. Ze hebben daar trouwens een enorm lelijk hoofdgebouw, dat geeft toch wel weer een beetje het thuisgevoel: het lijkt behoorlijk op het ‘schitterende’ DDR-gebouw van de VU. Daarna zijn we omgekeerd met hardlopen en boodschappen gaan doen, nu zitten we weer in onze crib. Gunther is nu bezig met twee hulpjes om aan de deuren te werken, de voordeur klemt enorm en de schuifdeur in mijn kamer gaat met moeite op slot en wat al een keer uit de rails gesprongen. We horen net dat ze daar maandag aan gaan werken.
Jan gaat als het goed is zometeen met Gunther mee kijken naar auto’s want we zijn er inmiddels wel achter dat we dat goed kunnen gebruiken. Er kan er maar een mee dus vandaar alleen Jan. Jeroen & ik gaan waarschijnlijk weer richting de kust waar we nog wat kleine inkopen moeten doen en dit keer dus wel hopen onze berichtjes op de weblog te zetten.

That’s it for now… gelukkig een iets korter berichtje voor vandaag (tot nu toe natuurlijk)…

Grtn!

(edit: check ook ff album.zoom.nl/user/winkeltje)

• 19 Januari 2007 - 10:45

Gul:

Bassie! Leuk je al gesproken te hebbben. Zo te zien is de reis al een avontuur op zich! Ben blij dat je heelhuids bent aangekomen. Ik houd je (site) in de gaten...En doe voorzichtig he! "Ach Bassie lief, toe drink niet meer!"
    truste

• 19 Januari 2007 - 11:33

Koen:

Klinkt lache basje, dit is in ieder geval een stuk beter dan de verhalen van Roland die t alleen maar had over zon, strand en zon en het strand:p.
    Maar in ieder geval nog veel plezier daar in t diepe zuiden, ik gaat een weekje genieten op een berg in oostenrijk:p

• 19 Januari 2007 - 11:37

Plons:

Hey,

Harstikke mooi dat je aangekomen bent :)

Gedraag je een beetje, en probeer je laatste paar ECTS binnen te halen

Gegroet,

Mark

• 19 Januari 2007 - 13:06

Opaenoma:

net je lange bericht gelezen
    fantastisch bas
    eerst nog even genieten en dan aan de studie dag bas groeten van ons

• 19 Januari 2007 - 13:59

Opa Jan En Oma Ali:

Hallo Bas
    Fijn dat het goed gegaan is. Jij hebt het lekker warm, wij hebben hier zware storm en regen gehad. Maar gelukkig is alles goed overeind gebleven bij ons. Wij hebben je brief gelezen bij Jolanda. Geniet van alles wat daar is. Groetjes van Opa Jan en Oma Ali ook voor ons onbekende Jan en Jeroen.
    Groeten van ons.

• 19 Januari 2007 - 15:43

Nick:

Ey bassie
    klinkt top man
    hope dat je niet zoveel auto's sloopt als roland:P
    have fun

• 19 Januari 2007 - 16:24

Ro:

Goed dat je aangekomen bent...en voor internetten en downloaden zal je gewoon te weinig tijd hebben, er zijn teveel andere dingen te doen, let maar op.

Ik kan niet wachten de enerverende studieverhalen te lezen!

• 19 Januari 2007 - 16:48

Deborah:

Hey Bas!
    Nooit geweten dat jij zo goed bent in verhalen schrijven ;-). Echt fijn dat t allemaal nog zo goed is gegaan, ben echt benieuwd naar de foto's van je 'crib'. Wel echt kut zeg, van het internet. Maar.. met het mooie strand in de buurt heb je vast wel betere dingen te doen dan achter je computertje zitten!
    liefs, Deborah

ps: mn spekstenen olifantje is vandaag gebroken.. kun je over een half jaar een nieuwe voor me meebrengen ;-)?

• 19 Januari 2007 - 17:46

Jan:

Yo Bassie,
    Schitterend verhaal hoor. Had echt niet korter gehoeven. Zo kunnen wij, vanuit onze “windy village” (windkracht 10, we zitten er voorlopig weer warmpjes bij, hout zat) alles een beetje meebeleven. Ik had wel gedacht dat het niet zo eenvoudig zou zijn om meteen wat jezelf te laten horen. Goed dat je Serné hebt gebeld. En dat je hier en daar wat “ongemakken” zou (en zult) ervaren in ZA dat was te verwachten natuurlijk
    Thuis is het natuurlijk wel iets anders zonder jou erbij. Deborah is er af en toe ook niet dus wij krijgen alvast een voorproefje voor later. We zijn razend benieuw naar je foto’s en vervolgverhalen. Je zult toch aan het Summerstrand wonen zeg! En kunnen klagen dat het bloedheet is in januari. Succes met alles en tot gauw.

• 19 Januari 2007 - 19:40

Betsy:

Hé Bas ! Ik ben blij ook van jou een bericht te lezen.Alles is gelukkig goed gekomen en jij ligt lekker aan het strand !!
    Geniet lekker en groeten van Trilgras.

• 20 Januari 2007 - 13:50

Melis:

Wooow! Klinkt leuk allemaal!!! Je gaat het vast enorm naar je zin hebben (als je dat al niet hebt), gewoon even wennen aan de Afrikaanse snelheid dan komt alles goed;) Haha!
    En hoe zijn de Afrikaanse biertjes?
    X Melis