Kerst op een Cambodjaans eiland - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Bas Winkel - WaarBenJij.nu Kerst op een Cambodjaans eiland - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Bas Winkel - WaarBenJij.nu

Kerst op een Cambodjaans eiland

Blijf op de hoogte en volg Bas

25 December 2014 | Cambodja, Preah Seihanouk

*** Geschreven 1e Kerstdag 2014... Een klein beetje verlaat door slecht internet maar ik wil het toch nog posten ;-) ***

Allereerst allemaal heel fijne Kerstdagen! Ze proberen het wel een beetje hier maar het lijkt er toch totaal niet op ;-). Ik zit namelijk sinds een paar daagjes op Koh Rong, een groter eiland van Cambodja. Ik schrijf dit offline (hier op Koh Rong werkt het internet echt heel erg sporadisch dus contact met het thuisfont is heel erg lastig) en weet daarom niet meer precies waar ik het laatst over geschreven heb. Maar ik weet in ieder geval dat ik niet weer een update ga geven over elke plaats die ik bezocht heb. Voor nu zal ik de afgelopen (ruime) week een beetje beschrijven (sinds ik in Cambodja ben), maar ik zal beginnen met het hier-en-nu:


Kerst op Koh Rong – 22 december t/m vandaag (1e Kerstdag)

Na een nacht in Sihanoukville ben ik met de boot naar Koh Rong gevaren. Eindelijk, na twee maanden reizen, echt op een eiland midden in de zee! Heb hier zo erg naar uitgekeken en hoewel dit eiland helaas verre van schoon is (in Cambodja zijn de locals totaal niet bezig met het milieu, al het afval wordt gewoon tussen de palmen gegooid) was het heerlijk om op de licht beige stranden te lopen, het knispert letterlijk als verse sneeuw als je erover loopt!!! Ook zijn de fruit shakes echt Goddelijk :-)

Maar hier heb ik een boottocht gegaan waarbij we wat hebben gesnorkeld en ik voor het eerst sinds 20 jaar gok ik heb gevist. Nog een behoorlijke vis gevangen welke ik later zelf tijdens de BBQ opgegeten heb! Een klein beetje 'gezondigd', maargoed, geen bijvangst oid...

Maar de Kerst breng ik dus hier op dit eiland door en ik moet zeggen dat dit wel vreemd is. Ik keek er nogal tegenop (mis toch wel heel erg de Kerst sfeer in Nederland… en zou zo graag deze dagen met familie willen doorbrengen…) maar het is ook wel heel gezellig. En ik schrijf dit nu half in het zonnetje in een restaurantje aan het strand, dus ja… klagen is ook weer zoiets ;-).

Waarschijnlijk ga ik morgen nog een dagje duiken. Het schijnt een van de mooiste duikstekken van Cambodja te zijn, dus die mag ik niet missen natuurlijk…

Ik keek echt zo uit om eindelijk na 2 maanden aan het strand te zitten en nu is het zover, HEERLIJK!!!!

Nogmaals ALLEMAAL ENORM FIJNE FEESTDAGEN GEWENST! Ik ga proberen mij door deze Kerst-sfeerloze dagen heen te slaan ;-)

Bas


Voor degene die nog niet in slaap zijn gevallen en verder willen lezen over wat ik heb gedaan heb in Cambodja heb ik hier nog 'wat'. Misschien niet allemaal even spannend, maar ik weet dat sommigen van jullie graag wat meer van mij horen. De anderen zijn gewaarschuwd ;-).





Van Don Det (4000 Islands, Laos) naar Siem Reap – 15 t/m 18 december

De overgang van Laos naar Cambodja ging niet geheel vlekkeloos. Het was het flink wat gedoe om de grens over te komen (zinloze discussies met grens beambten die je te veel $ vragen, die niet ingaan op jou commentaar dat zij te veel geld vragen & op een gegeven moment zelfs aan het schreeuwen waren tegen ons. Dus helaas moet je, als je op tijd je bus wil pakken aan de andere kant van de grens, dan toch ingeven en een 2$ betalen voor de stempel om Laos te verlaten en 5$ om Cambodja in te gaan, naast de $30 voor het visum). Daarnaast was er de lokaal georganiseerde ‘scam’-bus, die zogezegd over de ‘nieuwe weg’ zou gaan. Deze gaat uiteindelijk vaak toch niet via deze weg met als resultaat: een helse weg en aankomst niet rond 7pm dezelfde dag maar 2-3am! (vertrek is om 8am)

Gelukkig had ik mij ingelezen en ben ik voor Asian Van Transfer gegaan en heb daarmee dubbel gewonnen: én ik kwam daadwerkelijk om 7pm aan, én het kostte mij in totaal maar $28 (de ‘scam’-bus kostte $38). Dat terwijl alle locals in Laos mij vertelde dat ik stom was dat ik niet voor HUN bus ging ;-).

Dan de aankomst in Siem Reap, dat was echt een cultuurshock. Ik verwachtte niet enorm veel meer dan de grotere plaatsen in Laos (Luang Prabang of Vientiane) waar ik ben geweest, maar het centrum van Siem Reap was vol (en dan bedoel ik VOL) van Westers georiënteerde barren/restaurants (zelfs een PUBSTREET met grote NEON letters en pijlen groot aangegeven) en er was enorm veel ‘flashy’ Kerst versiering op straat. Ik kon niet geloven dat ik in Cambodja was!
Maar met Siem Reap begon ik gelijk aan het culturele hoogtepunt van mijn Cambodja ervaring, want Siem Reap betekend zonder twijfel: Angkor Wat!

En wat is dit inderdaad schitterend zeg! De eerste dag heb ik met 3 Franse vrienden voor een dag een tuktuk gehuurd die ons van tempel naar tempel bracht. Begonnen met een schitterende zonsopkomst bij Angkor Wat en hierna nog 11 andere tempelcomplexen bezocht. Sommige redelijk gerestaureerde en goed toegankelijk, maar sommigen nog meer dan half ingestort (dan heb je dus meer een enorme stapel gigantische stenen). Het moet echt gigantisch geweest zijn in de tijd dat dit gebouwd is (8e t/m 11e eeuw), ik zou het mij zo graag willen kunnen inbeelden.
Ook ben ik nog een 2e dag geweest, maar toen in mijn eentje op de mountain bike. Met slechts 4 uur slaap (omdat ik per se de Tomb Raider I film moest zien voordat ik naar de Ta Prohm tempel zou gaan – waar deze film deels is opgenomen), ben ik om 4:50am opgestaan om op tijd te zijn voor de zonsopkomst. In het pikkedonker met mijn mountainbike (+hoofdlamp) racend naar het tempel complex, ik kan met trots zeggen dat ik sneller ging dan redelijk wat tuktuks. Ook had ik besloten een niet zo’n gewoonlijke route te doen waardoor het heel rustig was bij de eerste tempelcomplexen waar ik was. Dit was vooral heel erg mooi bij Ta Prohm, een tempel die deels spectaculair overgroeid is met enorme bomen, een heel absurd maar schitterend gezicht! Toen het wat drukker werd ben ik naar een wat meer afgelegen tempel gegaan waar misschien slechts elke 10 minuten een klein groepje toeristen langs kwam. Daar heb ik heerlijk een uurtje in het midden in het tempelcomplex gelegen om even bij te komen van het slaaptekort en de heerlijke sfeer te absorberen, ik had de tempel grotendeels voor mijzelf! Echt een geweldig gevoel!
Hierna heb ik nog 9 andere complexen gezien maar daar zal ik niet te veel over vertellen, dan vallen jullie zeker in slaap. Aan het eind van de dag was ik kapot. 13 uur was ik in totaal onderweg en ik heb zo’n 37km gefietst.


Phom Penh & the killing fields – 19 t/m 21 december

Met de ‘fast boat’ ben ik van Siem Reap naar de hoofdstad van Cambodja gegaan: Phnom Penh. Schitterende uitzichten door de vele gebouwen op palen boven het water. Heel veel vissersbootjes ook onderweg met zwaaiende locals.

Wees gewaarschuwd: hier komt wat minder 'leuk' leesmateriaal, maar wel iets waarvan ik vind dat ik erover geschreven moet hebben.

Phom Penh zelf vond ik een stuk minder aantrekkelijk dan Siem Reap (het was ook een stuk stedelijker). Echter, ik was hier ook niet voor de stad zelf. Terwijl ik naar Siem Reap ging voor het culturele hoogtepunt van mijn reis, kan je Phnom Penh het ‘historische DIEPTEPUNT’ noemen.
Een volle middag bestede ik hier namelijk aan het bezoeken van ‘S-21’ & de ‘Killing Fields’. S-21 was de grootste gevangenis in Phnom Penh welke tijdens de Rode Khmer revolutie gebruikt werd om duizenden gevangenen te martelen & vermoorden of te deporteren naar de Killing Fields.

Hierna ben ik naar een van deze Killing Fields gegaan waar zo’n 17.000 Cambodjanen vermoord zijn. Dit was er dus 1 van de ruim 300 in het land en in totaal zijn 3 miljoen mensen vermoord in deze tijd: een kwart van de bevolking! De meest absurde plek hier is de zogenoemde ‘killing tree’ welke gebruikt werd om babies tegen dood te slaan, vaak direct in het zicht van de moeders. Alles werd gedaan om kogels te besparen en het moorden ging op de meest barbaarse manieren (veelal met agrarisch gereedschap). Een heel ‘mooi’ onderdeel was de inbegrepen audio guide welke een heel goed beeld gaf van de plek en de historie, inclusief verhalen van overlevenden uit deze tijd. Zelfs van enkele beulen: het is heel raar om je te realiseren dat er slechts een handjevol mensen berecht zijn, de rest loopt gewoon in stilte rond tussen de rest van de bevolking.

Deze dag was een zeer heftige en zal mij lang bij blijven staan. Heel indrukwekkend en heel depressief maar ik ben blij dat ik dit gedaan heb.

  • 03 Januari 2015 - 17:59

    Jolanda:

    Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt. Tja een heel gedoe om over de grens te komen. Vooral financieel, blanken mensen hebben geld dus dokken.
    Ankor-Wat is inderdaad geweldig mooi.
    De gevangenis en Killing-Fields zijn heel indrukwekkend......
    Maar nu lekker duiken en veel plezier in het nieuwe jaar!



  • 03 Januari 2015 - 17:59

    Jolanda:

    Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt. Tja een heel gedoe om over de grens te komen. Vooral financieel, blanken mensen hebben geld dus dokken.
    Ankor-Wat is inderdaad geweldig mooi.
    De gevangenis en Killing-Fields zijn heel indrukwekkend......
    Maar nu lekker duiken en veel plezier in het nieuwe jaar!



  • 06 Januari 2015 - 19:14

    Jantjo:

    Ik ben net zo traag bijna als jij met je verhalen Bas.
    Gelukkig heb je een uitgebreid Whatsapp archief waar je op kunt teruggrijpen als je wat vergeten bent.
    Je bent nu aangeland op de Duikschool en ik zag al foto's van je nieuwe paradijselijke omgeving. Daar zul je je de komende 6 weken wel vermaken :-)
    Geniet ervan Bas en vergeet niet om toch (net) vaak genoeg je reisverslag bij te werken he. ;-)

  • 12 Januari 2015 - 15:32

    Deborah:

    Ik lees je bericht ook nu pas! Schande, maar om een of andere reden heb ik er geen melding van gekregen. Ben blij dat je toch naar zowel de killing fields als de gevangenis bent geweest: met 1 van de 2 heb je gewoon niet het volledige plaatje.
    Bizar toch he, hoe onwetend wij over deze (recente) geschiedenis zijn. Nooit op school hier iets over geleerd!

    Maar, top dat je het zo naar je zin hebt. Wát maak je veel mee in korte tijd he :-). Dan hebben we niet gezamenlijk gereisd, maar toch allemaal hetzelfde gezien!

    Kus,
    Je zus(je)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Een half jaar (o.a.) studeren aan de Nelson Mandela Metropolitan University in Port Elizabeth (Zuid Afrika) samen met: Jan --> breunesse.waarbenjij.nu & Jeroen --> jerom.waarbenjij.nu andere links: www.patrickinzweden.nl

Actief sinds 15 Nov. 2006
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 20884

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2014 - 23 April 2015

Half jaar reizen door Zuid-Oost Azie

16 Januari 2007 - 17 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: