De slowboat naar Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Bas Winkel - WaarBenJij.nu De slowboat naar Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Bas Winkel - WaarBenJij.nu

De slowboat naar Luang Prabang

Blijf op de hoogte en volg Bas

24 November 2014 | Laos, Luang Prabang

Eindelijk was het dan tijd om Thailand (het eerste land van mijn trip) te verlaten.

Dit deed ik met de slowboat. Vanuit Chiang Rai in Thailand de bus naar de grens met Laos genomen en daar de grens over het plaatsje Huay Xai in om de slowboat naar Luang Prabang te nemen.

De slowboat is een +/- 4 meter brede en ik gok zo'n 30-40 meter lange boot waar zo'n 100-150 mensen op gezet worden. Deze gaat dan met de stroom van de Mekong mee en je reist in twee dagen (1 overnachting in het plaatsje Pak Beng waar niks te doen is en er eigenlijk alleen maar is voor de overnachting volgens mij) naar Luang Prabang.
Onderweg heb je echt schitterende uitzichten en is het voornamelijk relaxen en praten met medereizigers over de plekken waar je geweest bent en waar je naar toe gaat.

In Luang Prabang ben ik zo'n 4 dagen geweest. Je hebt er een schitterende zonsondergang en het is best een mooi plaatsje. Ik heb hier dan ook een fiets gehuurd (wel wat later pas) en dan kan je het plaatsje pas echt goed verkennen.
Nog naar twee schitterende watervallen geweest en vooral Tat Sae, welke de kleinere van de twee was, was erg leuk. Vooral omdat je echt van level naar level de waterval naar beneden kan lopen (en het is er minder druk).
Daarnaast is het heerlijk eten op straat en is er een enorme nacht markt met toeristische spullen.

Iets wat een beetje tegen viel was de ochtend wandeling van de monniken. Elke ochtend om 5 uur staan ze op om op straat om voedsel te vragen aan de lokale bevolking. De locals zitten dan aan de kant van de weg en de monniken lopen langs en krijgen elk rijst, fruit, etc aangereikt.
Maar wat mij tegen viel was dat het zo'n enorme toeristische attractie is geworden hier. Veel toeristen hebben volledig geen respect en fliten elke monnik recht in hun gezicht met hun foto toestellen. Heel jammer dat een traditie zo beinvloed kan worden.
Gelukkig heb ik inmiddels ook al zat plekken gezien waar de toeristen nog amper aanwezig zijn (zoals vanmorgen hier in Pakse toen ik toevallig net aankwam met de nachtbus).

  • 09 December 2014 - 18:10

    Jolanda:

    Dat was een lange boottrip.
    Ja, ze kunnen daar heerlijk koken op straat. Het zou leuk zijn als dat hier ook was.
    Dan kookte ik bijna nooit meer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Een half jaar (o.a.) studeren aan de Nelson Mandela Metropolitan University in Port Elizabeth (Zuid Afrika) samen met: Jan --> breunesse.waarbenjij.nu & Jeroen --> jerom.waarbenjij.nu andere links: www.patrickinzweden.nl

Actief sinds 15 Nov. 2006
Verslag gelezen: 106
Totaal aantal bezoekers 20887

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2014 - 23 April 2015

Half jaar reizen door Zuid-Oost Azie

16 Januari 2007 - 17 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: