Van hectisch Bangkok naar historisch Sukhothai - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Bas Winkel - WaarBenJij.nu Van hectisch Bangkok naar historisch Sukhothai - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Bas Winkel - WaarBenJij.nu

Van hectisch Bangkok naar historisch Sukhothai

Door: Ikke

Blijf op de hoogte en volg Bas

03 November 2014 | Thailand, Sukhothai

Alweer een week onderweg dus hoog tijd om de achterban nog even te laten weten dat ik leef en het hier best naar mijn zin heb!

27-28 oktober / Amsterdam -> Bangkok

Door paps, mams, zusje en mijn oma’s bij Schiphol afgezet en na een toch wel wat emotioneel afscheid was ik dan echt alleen. Was best wel beduusd (nog nooit eerder alleen gereisd, laat staan dat ik dat zo’n lange tijd gedaan zou hebben) maar daar ben ik inmiddels lang overheen gelukkig. Je moet je niet teveel zorgen maken, altijd ontmoet je wel weer mensen die dezelfde kant op moeten en die het gezellig vinden niet alleen te reizen :-)
.
Eenmaal op de luchthaven in Bangkok bij de bagageband een medereiziger (Leonie) gevonden en met de Skytrain & bus (voor in totaal 58 Baht in totaal ipv 450 wat een taxi zou kosten – EN VEEEEEL LEUKER!) naar het oude centrum van Bangkok gegaan (vlakbij het ‘beruchte’ Khao San road). Het is inmiddels wel een sport aan het worden reizen zo goedkoop mogelijk voor elkaar te krijgen.

Eenmaal bij het hostel aangekomen naar mijn dorm en even gaan liggen. Dit werd drie uurtjes liggen. Ik was kapot aangezien ik in het vliegtuig heb ik niet geslapen heb (2-3 uurtjes met mijn ogen dicht gelegen) en dus feitelijk op mijn tweede dag non-stop zat (met tijdsverschil eraf was ik 25 uur op). In de avond ook vrij weinig gedaan behalve een klein rondje gelopen om iets meer te ontdekken.

29-30-31 oktober / Bangkok

De eerste dag ben ik Bangkok in mijn eentje gaan ontdekken. Gewoon met de Lonely Planet in de hand een route ‘Old Bangkok’ gaan volgen. Onderweg een zakje vers fruit op straat gekocht en na een half uurtje probeerde de eerste persoon mij al in de maling te nemen. Hij introduceerde zichzelf als docent, vandaag was hij vrij want het was een speciale dag in Thailand en daarom waren ook bepaalde attracties gratis te bezoeken maar nog maar voor een paar uur. Hij kwam heel betrouwbaar en overtuigend over en hij vroeg mij om een papiertje. Wij gingen op een bankje zitten en het leek allemaal heel erg vertrouwd. Maar toen hij ineens mijn blaadje vol met bestemmingen begon te schrijven en hij vertelde over tuktuk’s die met overheids-couponnen geen brandstof hoefde te betalen ging er een belletje rinkelen. Jan, Jolanda & Deborah hadden mij al gewaarschuwd… zij ‘zetten’ je in een goedkope tuktuk welke je naar al hun vriendjes brengen die spullen te verkopen hebben. Toen hij begon over de tuktuk voor 20 baht (veel te goedkoop) zei ik dat ik er over zou nadenken & ik kreeg een ‘Fuckyou-fuckyou-fuckyou’ naar mij toe met schitterend accent. Ik heb een straat lang wandelen in een deuk gelegen :-).
Dezelfde truuk probeerde ze bij mij tenminste zo’n 10 keer terwijl ik in Bangkok was. Allemaal met excuusjes als tempels die dicht zijn enzo. Op een gegeven moment ga je al het advies op straat (behalve van officials) maar negeren.

In Bangkok heb ik een stuk of 5-6 tempel complexen gezien waaronder ook de grootste: Wat Phra Kaew. Wat een schitterend complex is dit! Zulke hoge gebouwen en zo mooi versierd met bladgoud, je gelooft je ogen niet. Maar ook de iets minder grote tempels zijn mooi om te zien en soms juist wel mooier omdat het er rustiger is.

Een dag ben ik ook met de boot naar Chinatown gegaan waar ook de Sky Bar was, sommigen van jullie zullen deze wel kennen van de film ‘Hangover 2’. Vanaf hier hadden wij een schitterend uitzicht. Helaas wel van achter glas, als ik hier op de terug weg naar kom ga ik hier ook ’s-Avonds heen aangezien je dan ook naar buiten kan en je echt een SCHITTEREND uitzicht heb wat ik op foto’s van reizigers gezien heb.
Hierna door heel smalle afgelegen straatjes/marktjes gelopen door Chinatown wat een heel mooie ervaring is omdat je echt ziet hoe de mensen leven. Zo’n andere wereld! Echt OVERAL word er ‘street-food’ verkocht voor weinig geld en regelmatig zie je bakken/kooitjes met schildpadden/paling/mussen. Als je de huizen in kijkt zie je ook overal kleine (en grotere) shrines want het Buddhisme wordt hier heel actief beleeft. Ook grote publieke tempels en shrines kom je overal tegen. Daarkan je dan naar binnen maar moet je wel je schoeisel afdoen en goed genoeg gekleed zijn (benen & schouders bedekt – soms moet je wit gekleed zijn).

En dan Khao San road, de beruchtste straat van Bangkok. Deze viel mij eigenlijk best wel tegen in het begin maar ik kwam er vrij snel achter dat een straat parallel veel leuker was. Een gezellige sfeer, mooie verlichting & heeeeel veel coverbandjes met populaire muziek. En ook heb ik HOTEL CALIFORNIA gehoord dus volgens de Lonely Planet ben ik dan ECHT in Bangkok geweest ;-). Maar in deze straat heb ik alle avonden eigenlijk gespendeerd. Vooral de laatste was gestoord druk en er was een heel leuke sfeer want het was Halloween en hier werd een groot feest van gemaakt.

1 – 2 november / Ayutthaya

Om 06:50(!!!) stond ik deze ochtend al klaar bij een reisbureautje om te wachten op mijn minibus naar Ayutthaya. Hier ontmoette ik al snel een Zwitserse dame (Barbara) met wie ik eigenlijk de rest van de tijd hier heb doorgebracht. Samen regelden we een tuktuk en gingen we voor Baan Lotus Guest House welke #1 in de Lonely Planet was en ik moet zeggen dat ik het erg relaxed vond. Eigenlijk ben ik ook wel heel blij dat ik Bangkok uit ben, eindelijk een rustigere omgeving en niet altijd een enorme menigte om je heen. Zat mogelijkheden om je af te zonderen en te genieten van het kijken naar het leven op straat. Ook de eigenaresse was een geweldig figuur. Een oud dametje met het schattigste accent en enorm behulpzaam (wel wat vergeetachtig want ze heeft mij tenminste 10 keer gevraagd naar mijn kamernummer – dat deed ze bij iedereen elke keer trouwens). Ook was ze in Amsterdam, Rotterdam & Den Haag geweest en daar hebben we ook een beetje over gekletst.

Ayutthaya was lang de oude hoofdstad van Thailand totdat de Burmezen het in de 18e eeuw veroverden en plunderden. Er staan hier dus enorm veel grote tempel gebouwen in de vorm van ruïnes, waarvan sommigen echt enorm indrukwekkend zijn.
De 1e dag hebben we een boot tocht om de stad heen gemaakt (er ligt een rivier om de stad, welke eigenlijk een eiland is) en een paar tempels bezocht en de 2e dag hebben we fietsen gehuurd en zijn we nog meer tempel complexen gaan bezoeken. Dit is echt een heel goede manier om de stad te verkennen. Maar vooral is fietsen heerlijk omdat je een natuurlijk windje creëert wat niet zo vervelend is bij temperaturen van 33+ graden Celsius!
De floating market was mijn laatste bezienswaardigheid. Hoewel deze mij wat tegen viel (geen daadwerkelijk drijvende markt maar meer gebouwtjes & overdekte wandelpaden op houten palen boven het water. Echter was de theater voorstelling wel weer vermakelijk. Alles in het Thai maar ik denk dat het over de oorlog tussen Birma & Thailand ging en het was inclusief special effects (ontploffende voorwerpen vlak achter mij omdat ik natuurlijk weer eigenwijs moest zijn en op een plek ging staan schuin voor het podium terwijl de rest braaf op de bankjes zat) en een ‘ladyboy krijger’ welke in het roze was en onder andere dode krijgers bij het kruis greep en dus meer voor de humor toegevoegd was.

3 november – Ayutthaya -> Sukhothai

Halverwege de ochtend op de trein gestapt en onderweg naar Phitsanulok. Vanaf daar via tuktuk naar bus en een uurtje later zit ik nu in Sukhothai in Sabaidee House. Wel alleen dit keer hoewel ik een beetje aanhang heb bij een Frans stel (samen wat tuktuks gedeeld) maar 3e wiel zijn is toch niet zo’n mijn ding.
Zometeen ga ik denk ik naar New Sukhothai naar de Night Market. Zo worden straat marktjes voor avond eten genoemd – goed & goedkoop(!) eten :-)

Morgen wordt een dagje tempels ontdekken per fiets in Sukhothai Historical Park! En ook is het Loi Krathong festival begonnen wat betekend dat er vuurwerk etc is, ik ben benieuwd. Het hoogtepunt van dit festival ga ik 6 november in Chiang Mai mee maken waarschijnlijk wat wel een hele ervaring schijnt te zijn.

Maar hier houd ik het nu maar even bij, volgens mij hebben jullie wel weer genoeg voor een weekje ;-)

Wist-je-dat-jes:
- Bangkok qua verkeer minder hectisch dan verwacht! Met een beetje geduld en soms wat doordrukken steek je de straten prima over en is Bangkok te voet makkelijk te verkennen.
- Je hier in Thailand af en toe straten/markten tegen komt met tig loterij winkeltjes op een rij. Zij verkopen allemaal hetzelfde maar blijkbaar heeft elk winkeltje zijn vaste klanten (want DAT winkeltje brengt geluk he…).
Daarnaast kom je ook veel amulet kraampjes tegen waar allemaal locals deze aan het onderzoeken zijn (ook met vergrootglazen). Een verkoper vertelde mij dat deze de Thai beschermde in de tijd van hun oorlog met Birma (18e eeuw)… maar dat het lastig te bepalen is of de producten (inclusief die van hem) nou echt waren of nep.
- Ik echt veeeeeels te veel foto’s gemaakt deze dagen en ben dan ook uren bezig geweest met het bewerken en ordenen ervan de laatste twee dagen in Ayutthaya :p.
- Het eten hier af en toe echt veel te goedkoop en lekker is. Alleen dat dit wel eens kan leiden dat ik zeiknat een (straat) restaurant uit loop omdat soep drinken bij 30+ graden er gewoon toe leidt dat ik mij kapot zweet.
- Ik mijn eerste ‘aanrandingen’ er alweer op heb zitten: toen ik riching Khao San road liep op m’n 2e dag in Bangkok werd ik plots aan mijn arm getrokken, ik wist niet wat mij overkwam… en al helemaal niet toen een vrij groot uitgevallen Thai(‘se’) mij aankeek. Ik wist niet hoe snel ik door moest lopen!!!! Hans, een NL’er met wie ik een tijdje heb rondgehangen in Bangkok en wie achter mij liep toen, zal dit moment niet snel vergeten.
Om het te toppen, werd ik dezelfde dag of die erna (een week voorbij en ik haal het al door elkaar!) nog door een leguaan (van zo’n 50cm – die gedragen werd door een Thai die langs mij de andere kant op liep) gegrepen met zijn poot…… dus…….

  • 03 November 2014 - 12:50

    Deborah:

    Bizar he, hoeveel je kunt meemaken in een week. Ik herinner me nog dat ik erg veel moeite had mn reisverslagen (die vaak 2-3 weken besloegen) kort te houden. Elke dag is weer een ontdekkingsreis an sich.

    Super iig dat je je zo vermaakt & vooral ook lekker veel contacten legt - backpacken in Azië is heerlijk 'makkelijk' in dat opzicht he :-).

    Blijf genieten, mooie dingen meemaken en ik ben benieuwd naar de foto's die bij de verhalen horen!

    X

  • 05 November 2014 - 19:55

    Jantjo:

    Amper 1 week weg en al zoveel te vertellen. Prachtland he, prachtig Oost Azie. En zulke mooie ervaringen. Je maakt veel te veel foto's he, dat deden wij daar ook. Maar ja dat was maar 3 weekjes. Wordt moeilijk voor jou, een heel half jaar foto's!
    Veel plezier Bas, ben benieuwd naar je Feest Ervaringen in Chang Mai.
    Groetjes van paps

  • 05 November 2014 - 22:03

    Oma Winkel:

    Bas genoten van je verhalen


    Groetjes oma winkel

  • 05 November 2014 - 22:36

    Jolanda:

    Wat heerlijk om je verhaal te lezen nu je weg bent, ben je toch zo dichtbij :-)

    Ik ben toch wel een beetje jaloers op jou, lekker doen wat je wilt en uiteraard het warme zonnetje op je lichaam.
    Het lekkere eten in Azië en leuke avonturen die je met andere mensen maakt. Geniet er maar van.
    Groetjes Jolanda

  • 06 November 2014 - 14:22

    Oma Ali:

    Hallo Bas heerlijk om te lezen hoe het gaat bij jou .Zo blijven we goed op de hoogte , geniet er maar volop van hoor. Ik blijf je volgen en vind het heel fijn dat het zo kan .Groetjes van mij en een dikke knuffel van Feria .

  • 09 Januari 2015 - 17:17

    Ali Serne:

    Wat een mooie verslagen Bas en wat zie jij veel ,ik heb ervan genoten .We kunnen alles zo een beetje meebeleven nog heel veel plezier ook met je cursus Heel veel groetjes van Oma Ali en een dikke knuffel van Feria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Een half jaar (o.a.) studeren aan de Nelson Mandela Metropolitan University in Port Elizabeth (Zuid Afrika) samen met: Jan --> breunesse.waarbenjij.nu & Jeroen --> jerom.waarbenjij.nu andere links: www.patrickinzweden.nl

Actief sinds 15 Nov. 2006
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 20882

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2014 - 23 April 2015

Half jaar reizen door Zuid-Oost Azie

16 Januari 2007 - 17 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: